Til arrangementer

Samtale, debatt og foredrag

VÅRHERRES KRIGERE - Vladimir Putin og Donald Trump

Velkommen til foredrag med Helge Simonnes i bibliotekkjelleren.

Helge Simonnes

Gratis - krever påmelding

tor 4. april

Randaberg folkebibliotek - Bibliotekkjelleren

Gå til påmelding

Tidligere sjefredaktør Helge Simonnes er forfatter av bøkene Trump, Gud og kirken og Putins hellige krig. Han er fast spaltist i Dagsavisen og er en ettertraktet foredragsholder rundt temaer i skjæringspunktet mellom religion og politikk. Han er spesielt opptatt av å forklare hvorfor politikere som spiller på religiøse følelser, får et så sterkt gjennomslag hos mange velgere.

Det er ingen dristig spådom at Donald Trump og Vladimir Putin vil dominere det internasjonale nyhetsbildet i 2024. Putin har lovet at det skal holdes «et rettferdig presidentvalg» i et krigførende Russland i 2024. Trump er klar favoritt til å bli Republikanernes presidentkandidat når det spennende valget avholdes i november.

USA og Russland er ikke de eneste landene med politikere som trekker religion inn i den politiske sfæren. De mange konfliktene i Midtøsten er drevet av nasjonalistiske og religiøse motsetninger. Recip Erdogan og Viktor Orban bruker samme oppskrift i Tyrkia og Ungarn. Det er ikke uten grunn at Salman Rushdie har uttalt at hans største overraskelse i hans voksne liv er religionens fornyede kraft i samfunnet.

Arrangementet er støttet med midler fra Rogaland fylkesbibliotek

Relatert litteratur