Til tjenester og tilbud

Rom og utstyr

Frøbibliotek

Du kan låne frø på biblioteket når som helst

For å gjøre den grønne landsbyen enda grønnere har Randaberg folkebibliotek etablert et åpent frøbibliotek i hjertet av Randaberg. Frøbiblioteket driftes i samarbeid med Randaberg Hagelag som har bidratt med en flott kommode som skal romme alle frøene. Frøbiblioteket er et tilbud til alle som er glad i å dyrke frem egne planter i store eller små potter, dyrkingskasse, drivhus eller i egen hage.

Hvordan fungerer frøbiblioteket? Du kan låne frø på biblioteket når som helst. Ta frøene med deg hjem, så frøene og dyrke frem plantene. Deretter samler du frø fra plantene. Dette skjer som oftest om høsten og så returnerer du årets frø til frøbiblioteket slik at andre kan låne dem og så frøene året etter. Foreløpig har ikke biblioteket noen oversikt her på nettsidene om hvilke frøtyper som er tilgjengelige, så her gjelder det å stikke innom og se hva du finner. Og husk, du kan donere frø når som helst.

Merking av frø. Legg frøene i eksempelvis et kaffefilter, skriv på plantens navn, gjerne også det latinske navnet, blomsterfarge og dato/år for når frøene ble høstet.

Frøbiblioteket er vårt tilbud til alle som ønsker å så og høste egne frø uansett kunnskapsnivå. Her er det bare å prøve seg og se hva man klarer å dyrke frem.